Jeg bryr meg en om dette fordi jeg synes at politikk skal dreie seg om at folk skal leve gode liv. Bilen gjør livet vårt bedre. Derfor ønsker jeg at vi skal ha og utvikle det godet bilen er. De fleste partiene på stortinget ønsker derimot en nullvekstpolitikk i bilkjøring. Hvis vi ikke frivillig gir fra oss det godet bilen er, må det gjennomføres en rekke bilfiendtlige tiltak for få oss til å bruke mindre bil.
Det kan være tiltak som:
-Bomring rundt byer
– Bypakker
-Parkeringsavgift rundt offentlige bygg
– Fjerning av parkeringsplasser, spesielt rundt offentlige bygninger
-Øke avgifter på bil, slik at det blir dyrere å kjøre bil
-Øke parkeringsavgiftene etter at de har blitt innført
– Unnlate å bygge ut veikapasiteten, slik at bilene ikke kommer frem.
– Fjerne busslommer som sinker biltrafikk og er til fordel for buss
– bygge om bilvei til kollektivfelt
– overføre penger fra bileiere til syklister og busspassasjerer.
– Generelt alle tiltak som gjør bilen dyrere og at den mister din
fremkommelighet.
Det å kunne gå ut av døren, kjøre hvor vi vil, når vi vil og samtidig foreta flere praktiske oppgaver, gjør at vi sparer tid og får dagen til å gå rundt. Det kan vi ikke få til med sykkel og buss. Buss og sykkel bruker lengre tid og er generelt mer tungvint. I Oslo brukte jeg 40 minutter til en jobb og 1.5 timer til en annen som begge lå i relativ nær geografisk avstand. I Sandnessjøen bodde jeg kun 7 minutter unna med bil og kunne gjøre handlingen på veien til og fra jobb. Avstanden er større i distriktene enn Oslo, men fremkommeligheten bedre. Det finnes en enkel forklaring på det, nemlig bil.
Til tross for at staten har innført en rekke tiltak for å få folk til å ta buss og sykle, viser tall fra trafikk økonomisk institutt at folk fortsatt kjører like mye bil. Det å innføre gratis buss hadde heller ingen påvirkning på folk sine valg av transportmiddel – også ifølge trafikkøkonomisk institutt. Det er vanskeligere å finne et nøyaktig tall på hvor mye vi subsidierer kollektiv transport med. Men blant annet KS og transportinstitutt kan bekrefte at det kollektiv transport subsidieres. Inne på Naf sine sider står det at staten forventer å ta inn 44 milliarder i bilrelaterte avgifter i 2025. Ifølge transportøkonomiskinstitutt betalte vi 58 milliarder i bilrelaterte avgifter i 2018. Årsaken til at jeg henviser til alle disse ulike tallene og kildene er at de bekrefter en ting. Til tross for at vi skattelegger bil mye og subsidierer alt annet, velger fortsatt folk bil.
Til tross for det som står ovenfor, valgte jeg bort bil i Oslo pga at det var bedre fremkommlighet med kollektivt og sykkel ofte. Derfor hadde det lite hensikt å bruke mye penger på bil i den byen. Utenfor Oslo har bilen fortsatt såpass stor verdi at det fortsatt er verdt det.
Jeg synes sykling og buss i noen tilfeller kan være bra. Men liker ikke politikken hvor vi skal presses til å sykle eller ta buss. Samfunnet bør kunne tilrettelegge for den typen transport som vi foretrekker, ikke den som de mener du må ta.