Vi bør tilrettelegge for at det skal bli enklere å levere gode helsetjenester

Agderposten har skrevet om en eldreomsorg som er firkantet, vedtaksorientert og lite tilpasset pasientene. Jeg kjenner meg igjen i de beskrivelsene fra den gangen jeg selv var syk. Helsepersonell forstod hvilken hjelp jeg trengte. Jeg fikk likevel ikke relevant helsehjelp siden behovene mine ikke sammenfalt med de gjeldene lovene og forskriftene.  Systemet er videre overbelastet med trolig flere krav og rettigheter enn ressurser.  Det å håndtere et rettighetsbasert system krevde mye arbeid, som ikke passet meg bra dengangen jeg var syk.

Systemet er ikke bare tungvint for brukere, men ofte ansatte også. Jeg har hatt jobber veldig mange steder i privat og etter hvert flere steder innen helse.  Basert på min egen erfaring er det vanskeligere å utføre en jobb i det offentlige av flere årsaker. Arbeidet er regulert, organisasjonen er hiarkisk, det vedtas ofte totalt urealistiske arbeidsplaner og flere utenifra tar detaljerte beslutninger om hvordan jobben skal utføres.

En av årsakene til at jeg engasjerte meg i politikken er frustrasjon over det jeg har opplevd i helsevesenet. Jeg ønsker en enklere arbeidsdag for ansatte.  Enkle arbeidsoppgaver bør være lettest mulig å løse. Vanskelig arbeid bør gjøres minst mulig komplisert. Hvis det ikke er en sammenheng mellom oppgaver og ansatte må vi enten få flere ansatte eller vurdere om vi kan redusere jobbmengden. Sliter en barnehage, omsorgsbolig eller skole med å løse deres nåværende arbeidsoppgaver, bør vi ikke pålegge dem mer jobb. Derimot vurdere om de kan få mindre å gjøre eller ansette flere.  Alle som sitter i bystyret bør sette seg godt inn i de sakene som behandles, slik at det blir tatt gjennomtenkte beslutninger.  Finnes det kommunale reguleringer som kompliserer arbeidet bør de fjernes. Kommunen bør drives slik at vi ikke hele tiden må foreta kutt og utsette brukere, samt ansatte for jevnlig ustabilitet.  Det er viktig å gjøre vår jobb som politiker best mulig, slik at andre kan få gjort sitt arbeid.

Det er enkelt å sitte på et møterom å vedta hva andre skal gjøre. Derfor er jeg opptatt av at politikere må sørge for en politikk som fungerer i virkeligheten. Hva er egentlig helsevesenet?  Det er først og fremst de som jobber der hver dag.  Arendal Høyre har programfestet  «Høyre vil tilrettelegge for mindre byråkrati, fjerne tidstyver og gjøre hverdagen enklere for de ansatte.» Det er noe som bør følges opp.

2 kommentarer
    1. Så enig!
      Det som for meg står som den soleklare førsteprioritet m.h.t hva jeg, som skattebetaler, mener ‘AS Norge bør besørge, er at vi får den hjelp og behandling som hhv ønskes og/eller gir best prognoser, -uansett kostnad. Av den grunn, er det vel heller intet som provoserer mer enn at det legges ned sykehus og den slags ‘left, right & center’. Jeg mener.. Vi er blant de aller mest formuende nasjoner på planeten, -uavhengig av størrelse og folketall, og har derfor ingen behov for å kutte ned på noe som helst!
      Nå er riktignok en god ‘chunk’ av disse pengene låst fast på en i overmåte langsiktig sparekonto med tanke på generasjoner såpass langt inn i fremtiden at de styrende åpenbart ser for seg at denne nasjonen skal bestå til dommedag faller. Men ikke desto mindre, er det mer enn nok å budsjettere inn der det trengs. -Og enda (mye) mer er det blitt i det Norge er blant de land som har tjent aller mest på Ukraina-krigen!
      – Men om vi så, ‘for the sake of the argument’, forutsetter at det SKULLE være nødvendig med innsparinger, så mener jeg altså at alt annet så får kuttes til beinet før man i det hele tatt rører ved helsetjenesten.

      1. Kommunevalget er ferdig i Arendal. Det har blitt servert mange ulike løfter. Mitt hovedønske var å få ordnet fastlegeordningen og sørge for at vi kan bygge ut nok plasser i eldreomsorgen. Det er noen av basisoppgavene kommunen skal sørge for. Det blir en dobling av antall personer over 80 år i ganske nær fremtid og et tilsvarende stort behov for omsorg. Jeg klarer ikke å se hvordan vi skal møte det behovet.

        Jeg jobber i helsevesen og stilte til valg for Høyre. Valget i Arendal gikk rett i dass, for Høyre og meg i Arendal. De som skal starte i det nye bystyret må inn i enn budsjettprosess som krever mange kutt. Helse og skole i en kommune er de store budsjettpostene.

        Det staten har gjort er å skyve mye av ansvaret med eldreomsorg og fastlegene til kommunene. Det vil uansett bli vanskelig å løse uten hjelp.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg